بر کسی پوشیده نیست که بدن ما همیشه در دوران قاعدگی نسبت به روز‌های قبل احساس خوبی نداریم. از گرفتگی عضلات گرفته تا نفخ، خستگی، نوسانات خلقی، و موارد دیگر که باعث سختی این دوران می‌شود. چیزی که این مساله را بدتر می‌کند این است که هر ماه اتفاق می‌افتد. خبر خوب این است که ممکن است بتوانید با چند تکنیک مراقبت از خود، برخی از ناراحتی‌هایی را که در طول چرخه قاعدگی و یا دوره قبل از قاعدگی تجربه می‌کنید را به حداقل برسانید.

در اینجا برخی از بهترین راهکارها برای درمان و مراقبت بیشتر از خود در دوران قاعدگی و در روزهای پیش از قاعدگی آورده شده است. اما باید توجه داشته باشید که اینها همه چیز نیستند.

۱: تغذیه صحیح را در اولویت قرار دهید

هوس کردن کربوهیدرات‌ها و غذا های شیرین با نزدیک شدن به دوره پریود بسیار رایج است، اما اینها می‌ توانند سطح انرژی شما را پایین بیاورند و در عین حال به نوسانات خلقی، نفخ و احتباس آب نیز کمک کنند. به جای اینکه به سراغ کلوچه ها، شیرینی ها و سایر کربوهیدرات های خالی بروید، روی پروتئین و چربی های سالم تمرکز کنید تا سطح قند خون خود را ثابت نگه دارید و التهاب را کاهش دهید، و از فیبر برای تقویت هضم سالم و کاهش نفخ، و در نهایت آب فراوان استفاده کنید چرا که می تواند به هضم، تنظیم هورمون ها و هیدراتاسیون کمک کند.

همچنین از اینکه رژیم غذایی متنوعی که شامل انواع ویتامین ها و مواد معدنی باشد اطمینان حاصل کنید. برخی از ویتامین‌ها، مانند ریبوفلاوین و تیامین از منابع غذایی کامل، ممکن است خطر ابتلا به PMS یا همان سندروم پیش از قاعدگی را کاهش دهند. همچنین دقت کنید که، آهن در این دوران خیلی مهم است زیرا برخی از زنان در طول قاعدگی دچار کمبود آهن می شوند.

 

۲: مطمئن شوید که به خوبی استراحت کرده‌اید

توجه داشته باشید که که اگر دوران پریود و یا روزهای نزدیک به آن احساس خستگی می‌کنید یا مشکل خواب دارید، شما تنها نیستید. خواب کافی در طول دوره قاعدگی و دوره قبل از قاعدگی ممکن است باعث شود احساس انرژی بیشتری داشته باشید و به تثبیت هورمون ها کمک کند. برای اینکه به خواب خود در این دوران کمک کنید این موارد را رعایت کنید:

  • سعی کنید محیطی را برای خود ایجاد کنید که شما را به خواب تشویق کند
  • مطمئن شوید دمای اتاقتان مناسب باشد
  • سعی کنید برنامه منظمی برای خوابیدن و بیدار شدن خود بچینید

۳: سعی کنید فعال باشید

کمی ورزش می تواند کمک زیادی به کاهش برخی از علائم PMS و پریود کند. ورزش هایی مثل یوگا می تواند استرس، نفخ و گرفتگی عضلات را کاهش دهد، همچنین پیاده روی یا دویدن می تواند بدن شما را تشویق کند که اندورفین های تقویت کننده خلق و خو را ترشح کند. مراقب سطح انرژی خود باشید و تمرینی را انتخاب کنید که احساس خوبی داشته باشد. دقت کنید که داشتن دوره قاعدگیبه این معنی نیست که باید همیشه از تمرینات با شدت بالا اجتناب کنید. در واقع، در شروع پریود ممکن است به دلیل کاهش سطح استروژن و پروژسترون، انرژی و قدرت بیشتری نسبت به معمول داشته باشید ولی گفته می شود، اگر احساس خستگی می کنید، حتما به بدن خود گوش دهید و تمرینی سبک یا ترمیم کننده انجام دهید.

۴: دوش آب گرم بگیرید

گرما، چه از یک پد گرم کننده، حمام آب گرم یا دوش آب گرم، یکی از بهترین راه ها برای کاهش تنش و کاهش درد ناشی از گرفتگی یا درد عضلانی است. به علاوه، ممکن است به شما کمک کند به طور کلی احساس آرامش و راحتی بیشتری داشته باشید.

 

۵: استفاده از نوار بهداشتی مناسب

استفاده از نوار بهداشتی های نامناسب به دلیل جنس مواد به کار رفته در آن بعضا باعث بروز خارش، التهاب و قرمزی پوست می شود و شاید سختی این دوران را بیشتر کند. داشتن بهداشت مناسب در این دروان خیلی مهم است، بنابراین توصیه می‌شود حتما از نوارهای بهداشتی استاندارد و با کیفیت استفاده کنید تا دوران پریود کم تنش تری را تجربه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *